Cu toții am auzit despre existența unei noi versiuni a Clasificării activităților din economia națională (CAEN), cu aplicabilitate începând din 01.01.2025, menită să satisfacă obiectivul prioritar de armonizare cu Nomenclatorul activităților din Comunitatea Europeană (NACE), conform precizărilor regăsite pe site-ul oficial al Institutului Național de Statistică. Această schimbare este considerată a fi benefică în opinia unora și mai puțin benefică în opinia altora, taberele fiind împărțite în acest sens.
La nivel de procedură, ONRC a simplificat puțin lucrurile, implementând un nou formular tip de cerere de înregistrare în registrul comerțului, unde s-a adăugat chiar în prima parte la operațiunile posibile ,, actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev. 3”, care este necesar a fi bifată. Totodată, la secțiunea V. pct. 8 din cadrul aceluiași formular, trebuie completate datele firmei și obiectul de activitate principal ( în cazul persoanelor juridice) sau la secțiunea VII. ( în cazul persoanelor fizice). Atenție, în ciuda faptului că Anexa Nr. 2a presupune indicarea doar a obiectului de activitate principal, actualizarea se va face și în privința obiectelor de activitate secundare. Ca și documente depuse în susținerea cererii de înregistrare în registrul comerțului, nu este prevăzută decât dovada privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale, dacă este cazul.
În aparență, o astfel de înregistrare rezolvă în totalitate problema actualizării, dar afirmația nu este întocmai adevărată, sau cel puțin, nu raportat la unele codificări. Ca exemplu, 4791- Comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet ( conform CAEN Rev. 2) este unul dintre cele mai utilizate coduri CAEN în practică, odată cu apariția magazinelor online. Dacă pe vechea codificare, indiferent de ce alegeai să vinzi online, autorizai această clasă și secțiune, pe noua codificare trebuie determinate produsele propuse spre vânzare.
Așadar, ce se întâmplă dacă punem în aplicare procedura de actualizare privind codul CAEN 4791? Ne trezim că figurăm cu o mulțime de obiecte de activitate pe care posibil să nu le desfășurăm în concret și trebuie să revenim cu autorizarea celor care ni se potrivesc, vizând strict ceea ce am ales să comercializăm.
Într-adevăr, dacă ne îndreptăm în direcția fabricării de mobilă, lucrurile sunt mult mai simple. Indiferent că obiectul de activitate al profesioniștilor se regăsea la clasa 3101, 3102, 3103 sau 3109, acum toate aceste clase s-au agregat și formează una singură, 3100, indiferent că fabrici mobilă pentru birouri și magazine sau bucătărie ori fabrici saltele și somiere.
Noi considerăm oportună această revizuire, prin prisma clarificărilor pe care le aduce. Dacă în perioada pandemiei covid, profesioniștii s-au axat pe fabricarea de măști de protecție de unică folosință și nu a fost clar nimănui codul pe care se încadra activitatea, acum avem grupa 3250. Pentru pasionații de yoga, pilates și Tai Chi, care doresc să aibă o afacere în domeniu detalierea face ușoară cuprinderea în 9313. Ramura transporturilor, cu ocazia modernizării și apariției aplicațiilor de mobilitate, a trecut de la denumirea care cuprindea strict partea de taxi la ,, transporturi terestre de pasageri cu vehicule cu șofer, pe bază de comandă”. Acestea sunt doar câteva din seria chestiunilor problematice soluționate odată cu Rev. 3.
Dacă ar fi să aducem și o critică, modernizarea activităților nu a ținut pasul cu domeniul creatorilor de conținut și nu a eficientizat în niciun mod lucrurile pentru aceștia. Actualmente, nu mai pare neapărat utilizabil nici 9003, rămânând doar 7311 pe partea de publicitate, adecvat campaniilor de publicitate.
Ordinul Institutului Național de Statistică nr. 377/2024 prezintă obligativitatea actualizării activităților, dar nu și sancțiunile în caz contrar. Apreciem că acestea ar fi amânarea/respingerea dosarelor la registrul comerțului dacă actele nu corespund noilor cerințe. Totodată, ar putea interveni aplicarea de avertismente și amenzi din partea ANAF sau instituțiilor responsabile de emiterea acordurilor/autorizațiilor de funcționare.
Cabinetul de avocat Godorogea Daniel Lucian vă stă la dispoziție cu acordarea asistenței juridice de specialitate indispensabilă în contextul unui cadru legislativ aflat în continuă mișcare, atât titularul, cât și colaboratorii fiind determinați să asigure prestarea serviciilor la superlativ.